Meditatie bij alleen zijn en eenzaamheid


Alle meditaties van Tessa Gottschal

8. Alleen kunnen zijn en uw zelftroostend vermogen  Om emotioneel stabiel te zijn is het belangrijk dat u in staat bent om alleen te kunnen zijn. En niet dat u bij elke vervelende situatie 'onder de mensen moet zijn' omdat het u anders teveel wordt. Meer over dit belangrijke psychische vermogen leest u bij Zelftroostend vermogen. Er zijn speciale meditaties die helpen het vermogen te vergroten. Zoals een meditatie waarbij u zich op het hartchakra concentreert. Welke meditatie cd is geschikt om dit vermogen te leren ontwikkelen? Het mooiste hiervoor is om te mediteren op de hartchakra-kwaliteiten. Welke dit zijn kunt u uitgebreid lezen in het boek ‘Ik voel (n)iets voor verandering’ (voorheen bekend onder de titel ‘Ik ben van gisteren’) .  Nu staan de werking van de chakra's nooit op zichzelf en vandaar dat het beter is eerst alle chakra's te versterken en dan zo af en toe als extra een speciale oefening om het hartchakra te ontwikkelen.
Wilt u het zelftroostend vermogen ontwikkelen? Denk dan als eerste aan de cd 'Rust en evenwicht'.
- U mediteert eerst 1 of 2 weken lang -liefst elke dag- met track 1.
-Neem dan geleidelijk track 2 erbij, minimaal 4 x per week.

Lukt dat goed, ga  dan door met de cd 'Aura's en chakra's versterken en beschermen'.
- Vooral track 1 en track 3 zullen u veel goed doen.  Het Onvoorvoorwaardelijk Liefdes Chakra en hartcoherentie U kunt ook denken aan een van de Gottswaaltrainingen waarbij u leert werken met het Onvoorwoordelijk Liefdes Chakra. Het hart-chakra  bestaat in wezen namelijk uit twee chakra's. Het meer bekend staand gewone hart-chakra en een nog dieper gelegen hart-chakra. De naam zegt al heel veel, daar huist het vermogen om onvoorwaardelijk lief te hebben. En dat is niet alleen bedoeld voor anderen, maar zeker voor onszelf. Door op het hart te concentreren, bijv. op het ritme van uw ademhaling beïnvloedt u heel sterk uw gemoed en immuniteit. Tegenwoordig wordt dit ook het 'beïnvloeden van de hartcoherentie genoemd.

De trainingen hierover heten niet altijd  'Onvoorwaardelijk Liefdes centrum' of 'Hartcoherentie training'. U leest echter in de begeleidende tekst ervan dat speciaal dit chakra getraind wordt. Zo is het bijvoorbeeld heel plezierig als u last heeft van oververantwoordelijkheidgevoelens, faalangst of perfectionisme om dit chakra te leren openen. En natuurlijk om het zelftroostende vermogen verder te ontwikkelen. Een kleine oefening  Ga in een gemakkelijke houding zitten en zorg dat u niet gestoord kunt worden. Leidt uw aandacht naar het ritme van uw ademhaling. Stel na verloop van tijd voor dat u de kleuren lentegroen en roze inademt in uw hartchakra. (Het hartchakra ligt ter hoogte van uw borstbeen.) Bij iedere uitademing stromen die kleuren door uw hele lichaam. U kunt ook voorstellen dat deze kleuren uw fysieke hart instromen en daarna op de bloedstroom elke cel van voeding, van de kleuren lentegroen en roze voorzien.


Er zijn veel meer meditaties mogelijk om dit zelftroostend vermogen te verhogen. U kunt contact opnemen met Tessa Gottschal om deze aan te leren.

 

Creative Commons License
Meditaties bij problemen, angst, onzekerheid of trauma's van Gottswaal vof, Tessa Gottschal is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Gelijk delen 3.0 Nederland licentie.
Gebaseerd op een werk op www.gottswaal.nl.