Meditatie: moeilijkheden doorstaan


Alle meditaties van Tessa Gottschal

1. Moeilijke situaties doorstaan (de 'containing capacity')Het vermogen om gedachten, gevoelens, fantasiëen etc. te doorstaan - de containing capacity.Dankzij dit vermogen bent u opgewassen tegen onder andere frustraties, machteloosheid, verdriet, pijn, angst, opwinding, ongerustheid, oneerlijkheid, onrechtvaardigheid, communicatieve blunders enz. In vaktermen heet het vermogen om gedachten, gevoelens, fantasieën etc. te doorstaan ‘containing capacity’. U kunt dit vertalen als het vermogen om gevoelens, belevingen, gedachten, fantasieën te omvatten. Het is een belangrijk vermogen om u geestelijk te ontwikkelen en het bepaalt in grote mate hoe geestelijk gezond u kunt blijven. Het helpt stress te verlagen en daarmee verhoogt het uw immuniteit.

Verdraag het.
Verander het.
Of wees dankbaar.

Meer over het vermogen om zaken in de hand te houden en er weloverwogen mee om te gaan ('containing capacity') leest u bij het onderdeel Moeilijkheden doorstaan. Welke meditatie cd is geschikt om dit vermogen te ontwikkelen? U heeft dan slechts 3 cd's nodig. Als eerste kunt u dan denken aan de cd 'Mindfulness'. Wanneer het mediteren na verloop van tijd lekker gaat, raad ik u aan over te stappen op de cd 'Rust en evenwicht'. Vooral track 1 is voor u dan van belang. Zodra u zich daar prettig bij voelt kunt u overstappen op de cd 'Neutraliteit, de sterkste energiebeschermer'.

Hieronder staat het nog even in schema met een voorbeeld in hoeveel tijd u zich dit eigen kunt maken. De derde en tevens laatste cd werpt de meeste vruchten.
Toch raad ik u aan bij de cd 'Mindfulness' te beginnen. U zult merken dat het dan veel makkelijker is om deze kwaliteit -het kunnen doorstaan van moeilijkheden-  te ontwikkelen.  

  • Cd 'Mindfulness'
    Probeer minimaal 5 x per week track 1 te doen.
    Doe de week erop track 2, wederom liefst 5 x per week. Dan de 3e week track 3 en de 4e week track 4.
    Elke meditatie kost slechts 10 minuten per dag.
    Ga dan over op de cd 'Rust en evenwicht'
  • Cd 'Rust en evenwicht'
    Kies 1 week lang -liefst 5 x per week- alleen track 1.
    Dit kost 10 minuten per dag.
    Ga dan over op de cd 'Neutraliteit, de sterkste energiebeschermer'.
  • Cd 'Neutraliteit, de sterkste energiebeschermer'
    Start de eerste week met alleen track 1. Deze duurt slechts 10 minuten.
    Doe de volgende week minimaal 3 x per week van diezelfde cd track 1 en 2 achter elkaar. U mediteert dan ongeveer 25 minuten achtereen.
    Kijk eerst of u dit zo'n 3 weken achtereen volhoudt. Als dat lukt kunt u kijken of het u lukt 4 x per week beide tracks te doen.
    Lukt het niet om zolang te mediteren, mediteer dan alleen met track 1 van deze cd.


Tien minuten meditaties Door dagelijkse meditatie versterkt u dit vermogen. Tien minuten per dag geeft al een mooi resultaat en er zijn veel meditatievormen geschikt. Het versterken van dit vermogen komt vooral door twee factoren:

  1. De eerste door het bepalen van en het u houden aan de door u vastgestelde meditatietijd. Stel dat u met uzelf heeft afgesproken elke dag tien minuten te mediteren. Er zullen dagen zijn dat u al na enkele minuten onrustig wordt. Soms omdat u nog heel veel die dag te doen hebt. Een andere keer omdat u tegen iets heel vervelends opziet. Door toch die tien minuten vol te houden sterkt u het vermogen om de impuls niet zijn zin te geven. Bijvoorbeeld de impuls van innerlijke onrust of de drang om aan de slag te gaan. U houdt zogezegd die innerlijke onrust of drang in die container.
  2. De tweede factor die u helpt dit vermogen te ontwikkelen is doordat u tijdens het mediteren merkt hoeveel gedachten door u heen schieten. Variërend van de meest onnozele ideëen tot aan uitstekende invallen. Door ook hier weer de aandacht steeds terug te sturen naar uw meditatie leert u deze gedachten- en ideëenaanvallen te weerstaan. U leert erop te vertrouwen dat u die goede gedachte echt wel onthoudt, ondanks dat u doorgaat met de meditatie. U leert dat u in alle rust de meditatie kunt afmaken. U leert dat ú bepaalt waaraan u wilt denken en op welk moment. Zo wordt u minder ontvankelijk voor al die gedachten, gevoelens en fantasiëen die ieder mens kunnen 'bestormen'.


Een kleine oefeningPak een zandloper en zet deze omgekeerd voor u neer. Blijf net zolang met uw ogen naar het zand kijken dat naar beneden valt. Houd uw aandacht er steeds bij! Ook als u verveeld raakt of op een andere manier afgeleid raakt, stuur uw aandacht steeds naar het zand dat naar beneden valt.
Let er gerust op hoe uw psyche innerlijk protesteert. Dat mag en is geen probleem. Het is een teken dat u nog onvoldoende greep hebt dat u bepaalt waarop u uw aandacht gericht is en voor hoe lang. Doe niet meer dan constateren dat u innerlijk protesteert. Ga niet er tegen in of probeer het niet weg te duwen, dat maakt de oefening juist moeilijker. Elke keer als u afgeleid raakt, keert u telkens terug met uw aandacht naar het vallend zand.

Leer zo uw aandacht zo zich naar uw wil te voegen. Er komt na (stevig) protest en stug volhouden vanzelf het moment dat u dit protest doorbreekt en het geen moeite meer kost uw  aandacht erbij te houden. Achter die ‘protestfase’ beleeft u dan zomaar ‘opeens’ hoe ontspannen en gezond het is dat u geestelijk weer rustig(er) bent. . 

 

Creative Commons License
Meditaties bij problemen, angst, onzekerheid of trauma's van Gottswaal vof, Tessa Gottschal is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Gelijk delen 3.0 Nederland licentie.
Gebaseerd op een werk op www.gottswaal.nl.