Op weg naar herstel

Veel wat er staat bij de lichamelijke ziektestadia gaat ook op voor de psychologische ziektestadia. Tot en met de eerste twee ziektestadia is herstel betrekkelijk ongecompliceerd. Door zelfhulp, cursussen, kortdurende therapie en dergelijke kunt u daar al veel winst boeken.
Vanaf het derde ziektestadia en daarna wordt dit gaandeweg moeilijker. Vanaf het derde ziektestadium wordt het gecompliceerd en is deskundige begeleiding zonder meer aan te raden. In de latere ziektestadia, het vierde, vijfde en zesde, kan dit zelfs onmisbaar zijn.

Oosterse psychologie Toch is het opmerkelijk -zelfs in het 4e t/m het 6e psychologische ziektestadia- hoe sterk de genezende effecten zijn van meditatie, vooral van speciale meditatie-technieken.
Meditatie is niet voor niets eeuwenlang de psychologie van het Oosten geweest. Mede omdat daar al lang voordat het Westen er kennis van kreeg, de ervaring was opgedaan hoe genezend en kalmerend meditatie werkt. Oók -en misschien moeten we wel zeggen zelfs- bij ernstige psychologische ziekten.

Kleine winst, zoete winst Het bijzondere -en praktische- aan meditatie-oefeningen is dat iemand met heel kleine oefeningen kan beginnen. Vooral in de ziektestadia 4 t/m 6 valt zelfdiscipline niet mee en dan is het plezierig korte oefeningen te kunnen doen. Oefeningen van twee tot drie minuten. Er zijn ook oefeningen waarbij u niet stil hoeft te gaan zitten. Deze kunnen bijvoorbeeld lopend of tijdens uw gewone werkzaamheden gedaan worden. Wel anders dan ‘het gewoon werken’ natuurlijk, maar bepaalde handelingen die u tijdens uw gewone werk doet kunnen heel makkelijk in de meditatie verwerkt worden. Over de effecten die meditatie geeft kunt u elders op de site lezen bij Effecten van meditatie.

Wat kunt u zelf doen? Gelukkig kunt u zelf veel doen. Het belangrijkste wat u zichzelf hoeft aan te leren is een ontspannen waakzaamheid. Wanneer u wilt leren hoe u uw lichamelijke gezondheid zo hoog mogelijk wilt houden, kunt u al die kleine signalen leren herkennen. Meer hierover leest u in de brochure 'Zieke voorkomen, door beter opletten'. Zie daarvoor onderaan bij links. U leert dan al die kleine signalen waarmee het lichaam in lichaamstaal uitdrukt ‘ik heb een probleem, kun je me helpen?’
Voor uw geestelijke gezondheid geldt hetzelfde. De signalen waarop u kunt letten zien er alleen anders uit, maar iedereen kan het aanleren. U kunt leren alert te worden op psychische signalen; specifieke emotionele en mentale uitingen. Tessa Gottschal heeft juist voor dit onderdeel het boek ‘Ik voel (n)iets voor verandering’ (voorheen bekend onder de titel ‘Ik ben van gisteren’)  geschreven.