Voelt u (n)iets voor verandering?

Ik voel (n)iets voor verandering van Tessa Gottschal

Er is bijna geen mens die niet in verzet komt wanneer hij geconfronteerd wordt met een situatie waardoor hij moet veranderen. Dat is een normale en gezonde reactie. Toch zijn er momenten dat zo’n verzet tegen verandering ten koste kan gaan van de fysieke of emotionele gezondheid.

Het kost nu eenmaal kracht om een verandering tegen te werken. Wij geven u een aantal stappen om tot verandering te komen (die staan ook beschreven in ons boek; 'Ik voel (n)iets voor verandering'). De stappen zijn:

  1. De juiste gedachten
  2. Gevoelens verwerken
  3. Controle op uw omgeving
  4. Baas over uw leven
  5. Fatale of vitale voeding
  6. Leef naar uw constitutie
  7. Beweeg naar uw constitutie
  8. Motivatie uit uw omgeving
  9. De aanhouder wint
  10. Zingeving vinden


1) De juiste gedachten Om psychische of fysieke klachten te overwinnen is het belangrijk eerst precies te inventariseren waar u staat. Wat u doet of belangrijk vindt is vaak gebaseerd op uw eigen beleving. Daarmee bedoelen we uw persoonlijke ervaringen en ideeën over uw huidige situatie. Stel dat een deel van u twijfelt of u erin zult slagen van uw problemen/klachten af te komen, dan is de kans op mislukking echt aanwezig. Twijfel, eerder opgedane negatieve ervaringen en daarmee geassocieerde gedachten, ondermijnende overtuigingen, negatieve gedachten over uzelf etcetera kunnen uw gewenste doel tegenwerken.

Gedachten zweven niet zo maar los in uw hersenen. Gedachten lokken effecten uit en kunnen lichamelijke reacties teweegbrengen. De eerste stap tot verandering is het te weten komen van ongunstige gedachten en het vervangen daarvan door een realistisch en positief scenario / denkbeeld. Zo is het bijvoorbeeld niet reëel om na stap 1 meteen naar stap 10 te kunnen overgaan.

Dat is vragen om teleurstelling en frustratie. Verandering is niet een beweging zoals basketbalspelers doen: hink, stap, sprong en u bent er. Nee, veranderen is het bewandelen van het hele pad. Het beste resultaat kunt u verwachten wanneer stap 1 tot en met 10 in de juiste volgorde aflegt. Bij elke stap die u onder de knie krijgt komt u dichterbij uw doel.2) Gevoelens verwerken Veel destructieve acties zoals teveel eten of zelfs over-eten, alcoholmisbruik, snoepen, ruzie zoeken, te vaak anderen hun zin geven, apathie etc. kunnen in dienst staan van het doven van negatieve emoties zoals boosheid, schuldgevoel, eenzaamheid, stress of verveling.

De meeste mensen herkennen dat achteraf wel maar op het moment zelf vaak net niet goed genoeg om dit tegen te gaan. Vandaar dat gevoelens leren herkennen, erkennen en verwerken een belangrijke stap is. Het levert een emotionele zelfbeheersing op waarmee u uit zo’n negatieve spiraal komt. 3) Controle op uw omgeving Een omgeving creëren zonder verleidingen en met positieve ondersteunende middelen vergroot de kans van slagen en voorkomt terugval in oude gewoonten. U kunt bijvoorbeeld kasten schonen van ongezonde (voedings-)producten. Kleding, foto’s, cd’s of voorwerpen die u dagelijks herinneren aan uw ‘oude leventje’ op zolder wegbergen of wegdoen.

Leg bijvoorbeeld binnen handbereik boeken of muziek die u tot rust brengen en/of positieve gedachten en gevoelens geven. Maak gerust gebruik van geuren en kleuren om een plezierige sfeer te creëren. Of u dat in parfum, bodylotion of met geurkaarsen, essentiële olie doet is slechts een persoonlijke voorkeur. Het is in ieder geval opvallend hoe diegenen die zorgen voor een zorgvuldig gekozen werk- en leefomgeving makkelijker en eerder hun doel bereiken. 4) Baas over uw leven Ontdekken waarom u zich chronisch volpropt, tussendoortjes zo vaak weghapt, steeds valt op de verkeerde mensen, telkens in stresssituaties terechtkomt of belandt in onmogelijke situaties, of welk ander terugkerend patroon van destructieve gewoonten dan ook is belangrijk.

Verstandelijk weet u misschien dat het niet goed, buitengewoon ongezond of zelfs schadelijk is, maar toch is er iets in u wat de gewoonte in stand houdt. Klaarblijkelijk ‘levert’ het ongewild en onbewust u nog wat op. Centraal bij deze stap is welke behoefte of behoeften door de negatieve acties gevoed worden?

Deze stap leidt tot een betere controle, een sterkere impulsbeheersing. Het is de sleutel om weer de baas over uw leven te worden. Bijvoorbeeld de baas over uw voeding te worden, geen dwangmatig voedingskeuzen maken. De oude herhalingsdrang gaan we in deze stap vervangen door nieuwe positief uitwerkende gewoonten.5) Vitale of fatale voeding De juiste voeding ondersteunt uw lichaam én uw geestelijke capaciteiten. Een duf hoofd, slechte concentratie, emotionele instabiliteit hoeft geen psychische oorzaak te hebben. Het kan al komen door de verkeerde voedingskeuzen. In deze stap leert u het verschil tussen fatale en vitale voeding. U krijgt inzicht wat juiste voeding is. Hoe gezonde voeding door verkeerde bereiding ongezond wordt. Hoe het kan dat gezonde voeding niet direct betekent dat het ook voor u gezond is. Kortom: het belang van een gezonde controle over uw voeding komt hier aan bod.

Omgekeerd geldt hetzelfde. Er zijn fatale en vitale relaties, energiegevende en energieslopende werkzaamheden. U kunt heel gezond eten, maar als u met ongezonde relaties omgaat, een ongezonde relatie met uzelf heeft of energieslopende werkzaamheden verricht dan komt u toch niet in balans.

Vitale voedingsgewoonten scheppen helderheid in uw lichaam en geest. Ze helpen u bewuster te worden. Bewuster dat er altijd keuzes zijn en bewuster van veel meer mogelijkheden zijn dan degene die u vroeger toegepast heeft. 6) Leef naar uw constituties Kent u de uitspraak je in je element voelen? Die oude spreuk toont hoe we door elementen beïnvloed worden. Iedereen heeft een unieke combinatie van elementen in zich. Deze vormen iemands constitutie (aanleg) en bepaalt zijn geestelijke en fysieke gesteldheid. Goed zorgen en rekening houden met die constitutie haalt bijna als vanzelf de goede eigenschappen en kwaliteiten van u naar voren.

In ons zelfzorgmodel o.a. beschreven in de boeken ’t Went zo’n element’ en ‘Ik voel (n) iets voor verandering' kunt u lezen waaraan u uw constitutie herkent (bijvoorbeeld tot welk stofwisselingstype u behoort). U leest ook hoe u deze kunt verzorgen, zowel op fysiek als op geestelijk en emotioneel gebied.

Praktische aanwijzingen op het gebied van voedingsadviezen, meditatietechnieken, psychische patronen herkennen en veranderen staan in bovengenoemde boeken vermeld. In het onderdeel publicaties leest u meer hierover. In andere publicaties nemen we specifieke onderdelen die van belang zijn voor gezondheid onder de loep.De drie dosha's in ons zelfzorgmodel: Herten, Tijgers en Olifanten In onze praktijk hebben we de drie dosha's een Nederlandse naam gegeven, die gemakkelijker te onthouden is en een goed beeld geeft van de eigenschappen van de drie typen constituties. Vata (het lucht/etherelement) noemen we 'Hert', Pitta (het vuurelement) noemen we 'Tijger', en Kapha (het aarde/waterelement) noemen we 'Olifant'.

het boek 't Went, zo'n element'U kunt hier alles over lezen in ons boek ‘t Went, zo’n element’. Hoe weet u welke constitutie u heeft? U kunt een idee krijgen van uw constitutie door onze online constitutie-test te doen. Deze test bestaat uit 34 vragen, die u naar eer en geweten beantwoordt. De uitslag bestaat uit drie percentages voor de drie typen constituties.

7) Beweeg volgens uw constitutie Dat bewegen goed is voor de immuniteit is bekend. Welke vorm van beweging het beste past bij uw constitutie is minder bekend. In het zelfzorgmodel worden de diverse vormen van sporten en ontspannen besproken. Bepaalde constituties zijn blessuregevoeliger dan andere. Speciale maatregelen zijn dan ook nodig om dit te voorkomen of te begeleiden.

Minder bekend is ook hoe de juiste beweging helpt om je emotioneel beter te voelen. Neerslachtigheid, ontevredenheid, frustratie, zelfmedelijden en dergelijke kunnen ook door de juiste beweging gunstig beïnvloed worden. Natuurlijk bedoelen we niet dat het goed is flink te trainen om die gevoelens daarmee te negeren. We helpen u te komen tot juist dié beweging of sportkeuze die deze gevoelens in goede banen leidt. 8) Motivatie uit uw omgeving Natuurlijk helpt het u als uw omgeving u helpt. Wel is belangrijk dat u en uw omgeving weet wat goede steun is. Waarmee zij u kunnen motiveren en waarmee zij u goedbedoeld verkeerd ondersteunen. We kunnen u bijstaan met gesprekken daarin, het aanleren van speciale massagetechnieken (voetreflexmassage, metamorfosemassage, buikmassages bij sterke obstipatieproblemen, speciale en zachte nek/rugmassage technieken bij klachten ontstaan door whiplash etc.). Maar u kunt ook denken aan het aanleren van energetische technieken, zoals het reinigen van elkaars aura.9) De aanhouder wint Van ziekte of klachten, emotioneel niet lekker in je vel zitten naar je lichamelijk en geestelijk goed voelen is een weg waarvoor u een lange adem nodig heeft. Het plezierige is dat de aanhouder altijd wint. Het trainen van doorzettingsvermogen, leren signaleren wanneer bijvoorbeeld uw enthousiasme omslaat in ongeduld, het incasseren van tegenslagen zijn allemaal ingrediënten die bij deze stap horen. 10) Zingeving vinden Deze stap toont misschien wel het meest mysterieuze aan mensen en aan hun leven. Om voldoening te krijgen moet ieder mens een interesse, een bezigheid vinden die hem passioneert. Een activiteit die hem het gevoel geeft zinnig bezig te zijn, waarvan zijn hart opbloeit. Minder belangrijk is wat iemand precies doet. De een legt een verzameling aan van eierdopjes, een ander vindt voldoening in reizen.

Zodra iemand géén belangstelling kan vinden voor iets waardoor hij bezield raakt lijkt het net alsof de levendigheid, een stuk levenslust uit hem sijpelt. Vandaar dat we ook aan dit onderdeel van uw leven aandacht geven en helpen om uw persoonlijke passie te vinden en daaraan uitvoering te geven.
Soms kan een onderdeel van deze stap ook zij dat we helpen de klacht waaraan u leidt dragelijk te maken. Tenslotte is niet elke klacht volledig te genezen. Zolang u toch ervaart dat het leven met uw ziekteproces te dragen is, dan is er al veel gewonnen.