Recensies Gottswaal

Boek: 't Went zo'n element,omgaan met uw constitutie Boekrecensie door Ria Teeuw, Vakblad voor de Natuurgeneeskundige 5.9.2011Een uitstekend boek voor wie zich wil verdiepen in de ayurvedische principes op het gebied van voeding en psychologie, maar graag een vereenvoudiging wil van de oorspronkelijke, uitgebreide theorie. Want de schrijvers hebben een vertaalslag gemaakt naar de westerse manier van denken en daarmee vooral gefocust op een praktische en zo min mogelijk theoretische benadering.

Begrippen in het Sanskriet als rajas, sattvisch, shita en vikrutu zul je hier dan ook niet in tegenkomen. Wel staan de drie constitutietypen van de Ayurveda centraal, maar zijn ze beeldend gemaakt door symbolen te gerbuiken in plaats van de offici:ële termen. Zo staat het hert hier symbool voor het constitutietype vata, de tijger voor pitta en de olifant voor kapha.

Behalve dat de geïnteresseerde consument aan de hand van dit boek positieve veranderingen kan aanbrengen in zijn leven, kan de inhoud ook heel nuttig zijn voor wie een eigen praktijk heeft. De schrijvers geven namelijk tips waaraan je de verschillende constitutietypen kunt herkennen en hoe je het beste met ze om kunt gaan. Ze maken inzichtelijk waarom een bepaalde dosering van een middel of aanpak wel geschikt is voor de een, maar veel te ingrijpend voor de ander. Ook bespreken ze het gedrag van de verschillende constitutietypen tijdens therapie, zodat je daar inzicht in krijgt en er rekening mee kunt houden.

Kortom, een functioneel, toegankelijk en waardevol boek.

Boekrecensie door Ria Teeuw, Vakblad voor de Natuurgeneeskundige 5.9.2011Angst herkennen en ‘verzorgen’Intervieuw medisch journalist Toine de Graaf met Tessa Gottschal over haar boeken ' Ik voel (n)iets voor verandering ', ' Wil ik wat ik voel ' en ' De uitputting voorbij ' in het Vakblad voor de Natuurgeneeskundige (december 2014).‘Veel mensen drukken hun angst weg’, stelt gespreks- en chakratherapeut Tessa Gottschal. Daarom helpt ze haar cliënten om angstsignalen weer te herkennen, de angst te ‘verzorgen’ en serieus te nemen. Haar methodiek: gesprekken, voedingsadviezen en meditaties. ‘Vooral het effect van meditatie is opvallend’, zegt Tessa. ‘Mensen kunnen daarna beter voor zichzelf zorgen: hé, ik mag echt voelen.’

Natuurgeneeskundige praktijk ‘Gottswaal’ in Zuid-Scharwoude is gesitueerd in een rustige wijk. Gesprekstherapeut Tessa Gottschal en orthomoleculair therapeut/natuurdiëtist Marijke de Waal Malefijt worden omringd door vrijstaande huizen en veel groen. Hier gaat alles goed. De angst is ver de zoeken. Maar dat is schijn, begrijp ik uit het verhaal van Tessa. Angst is overal, maar wordt vakkundig weggedrukt. In het slechtste geval uit deze zich nog alleen in lichamelijke symptomen, die we niet meer in verband brengen met de bron. Angst wordt niet meer als angst herkend‘Het probleem is dat angst niet meer als angst wordt herkend’, vertelt Tessa. ‘We hechten aan de maakbaarheid van de samenleving, waardoor angst wordt gezien als iets voor kleine kinderen. Die zijn bang en angstig, maar volwassenen hebben “stress”. Dat heeft veel meer body. Terwijl veel klachten die ‘gestreste’ mensen hebben, gerelateerd zijn aan angst. De grootste fout die je kunt maken, is je angst niet herkennen en hem niet ‘verzorgen’. Daardoor groeit je angst. Een effectieve aanpak begint met het herkennen van angstsignalen.’
Drie angstfasenEen van de eerste tekenen van angst is een verhoogde spierspanning. ‘Angst is voor die eerste fase eigenlijk niet het goede woord. Als je autorijdt en je ziet ineens controle, dan ben je niet meteen angstig. Maar je staat wel op scherp: heb ik te hard gereden? De Engelsen hebben het woord “anxiety”. Wij hebben daarvoor een hele mond vol: “Ik raak verontrust”. Maar dat is het: verontrust raken, ineens extra alert zijn, verward of onzeker raken. Jij zegt iets, en ik raak verontrust. Het kan ook komen door een blik die misprijzend is, waardoor ik me steeds ongemakkelijker ga voelen. Dat kan opschakelen echt naar angst toe. Maar het begint met: oh jee, ik moet wat, ik doe het zeker niet goed. Je ziet dit veel in disfunctionele gezinnen. Daar wordt veel meer non-verbaal dan verbaal gecommuniceerd.’
Disfunctioneel gezinMet een ‘disfunctioneel gezin’ doelt Tessa niet op mishandeling. ‘Het gaat er fout op een subtieler niveau. Mishandeling valt in het uiterste spectrum. Je moet veel meer denken aan het kind onderwaarderen, neerbuigend behandelen, zijn emoties ontkennen en prestaties verlangen die niet passen bij de leeftijd. Een paar voorbeelden. Het kind mag niet opzien tegen een nieuwe school: “Stel je niet aan, dat is niet eng!”. Of het krijgt direct zuur commentaar bij de eerste de beste fout: “Weet je het nu nog niet!” Of nog erger: “Jij kan ook niks, laat mij het maar weer doen”. Sommige ouders vragen, soms door ziekte of problemen op het werk, fysiek veel te veel van hun kinderen en ook emotioneel. Soms zijn de ouders ongelukkig met elkaar of met zichzelf en moet het kind ze altijd maar opvrolijken en aangepast zijn.’
Vecht -of-vlucht reactieIn de eerste angstfase kunnen mensen aan hun handen frunniken of bijvoorbeeld met hun ogen knipperen. Wanneer de angst verder toeneemt, dient zich een nieuwe fase aan. ‘Dit is de fase van de zogenaamde vecht-of-vlucht reactie. Dit kan zich uiten in natte handpalmen, een hart dat begint te bonzen, wit wegtrekken of een knoop in de buik krijgen. Stijgt de angst verder, dan kom je in de derde angstfase, die zich onder meer kenmerkt door maagklachten en een drang tot plassen. Het gaat dan echter om heel kleine plasjes. Er treedt concentratie- en/of geheugenverlies op, het praten kan chaotisch of onsamenhangend worden.’
VerteringsstoornissenIn het begin van de behandeling geeft Tessa Gottschal haar cliënten het advies dagelijks te turven in welke angstfase ze zich het vaakst bevinden. ‘Zolang je vooral in fase 3 zit, gaan de meeste van je gevoelens zich somatiseren. Ze zetten zich om in een fysieke of emotionele klacht, zoals misselijkheid of niet kunnen slapen.’
Deze fase gaat vaak samen met verteringsstoornissen. ‘Met dit soort klachten komen mensen veel bij natuurgeneeskundigen: “Ik heb de hele tijd last van mijn buik en mijn maag”. Als dat constant blijft en het is niet echt aanwijsbaar, dan moet je erop verdacht zijn dat iemand de druk op zichzelf verhoogt. Zelf heb ik gemerkt dat je dit soort verteringsstoornissen weer kunt normaliseren met behulp van meditatie.
Fysiologische vorm van mediterenDit is echt een fysiologische vorm van mediteren: op dat niveau herstel je een verbinding. Met een combinatie van de cd’s ‘Emotionele Souplesse’ en ‘Emoties & Gevoel’ bereik ik in mijn praktijk goede resultaten. Die cd’s bevatten overigens geen muziek. Ik heb ze zelf ingesproken.’
Over het algemeen valt het Tessa op dat veel mensen het vermogen om hun angsten te registreren, zijn kwijtgeraakt. ‘Ik train daarom het waarnemingsvermogen. Dat doe ik op twee manieren. Door uit te leggen op welke spieren en verschijnselen ze kunnen focussen. En door psychologische meditaties, bijvoorbeeld weer met behulp van de cd ‘Emoties & Gevoel’. Je leert beter waarnemen door meditatie. Bovendien geeft het ook fysieke voordelen, want je stresshormonen dalen sneller.’
Time-outAls angstsignalen weer worden herkend, is het zaak de angst te ‘verzorgen’ en serieus te nemen. ‘Registreer je bij jezelf angst? Onderbreek meteen waarmee je bezig bent. Las even een rustpauze in, een time-out.’ In haar boek Wil ik wat ik voel? adviseert ze om zinnetjes te bedenken waarmee je gesprekken direct kunt onderbreken, zodat je even op adem kunt komen. Zoals: ‘Ik bedenk net dat mijn autolichten nog aan staan. Heb je even? Ik kom zo terug.’ Of: ‘Oh, er wordt net aan de deur gebeld. Kan ik je dadelijk terugbellen?’

De time-out kan vervolgens worden gebruikt om de angst te verlagen. ‘Dat kan op verschillende manieren. Ik zeg altijd: “Ga iets doen waardoor je kalmeert”. Dit hoeft niet lang te duren. Zolang het maar helpt om te bekomen van de angst. Bijvoorbeeld even iets drinken, een paar bladzijden lezen, met je kind spelen, naar muziek luisteren, een ademhalingsoefening doen, aan een bloem ruiken, je huisdier knuffelen. Het snel verlagen van angst is een kwestie van training. Als het iemand moeilijk afgaat, is dat een teken dat jarenlang niet op angstsignalen is gelet. Terwijl het juist heel natuurlijk is om wél steeds op jezelf te letten.’
Dit is wat ik denk, wat ik voel, waar ik staBehalve de angst verzorgen, leert Tessa haar cliënten ook op een andere manier voor zichzelf op te komen. ‘Mensen hebben moeite om rechtstreeks te zeggen: “Dit is wat ik denk, dit is wat ik voel, hier is waar ik sta.” Door angstregistratie, beter voor de angst te zorgen en op een andere manier te communiceren, verbetert de situatie uiteindelijk. Op gegeven moment merken mensen dat ze vaker in angstfase 2 zitten. Dan kun je al beter nadenken en ook al beter zeggen tegen je leidinggevende wat je eigenlijk wilt of denkt. De eerste angstfase is de gemakkelijkste fase om op te treden. Want je mag je best angstig voelen, als je er maar wat mee doet.’
Emotionele breinBehandeling van angst is volgens Tessa gebaat bij een totaalaanpak die bestaat uit gesprekken, meditaties en voedingsadviezen. ‘Bij angst verbruikt het lichaam veel neurotransmitters. Goede voeding kan daarom angstverlagend werken. Belangrijke neurotransmitters zijn serotonine, dopamine, noradrenaline, gaba, adrenaline, acetylcholine, glutamine en endorphinen. Al deze neurotransmitters worden uit eiwitten (aminozuren) gemaakt. Vooral een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk. Glucose is de brandstof waar de neuronen in de hersenen voor bijna 100% van afhankelijk zijn. De suikerstofwisseling is echter bij veel mensen een probleem. Bij angst en stress produceer je meteen zoveel cortisol, dat je de suikerstofwisseling direct in de war gooit als je daar niet goed op gegeten hebt.’

Het meest enthousiast vertelt Tessa over het effect van meditatie. Bijvoorbeeld die meditatievorm waarbij nadrukkelijk contact gezocht wordt met de amygdala ofwel de ‘amandelkern’ in onze hersenen. ‘Dit fungeert als een soort tussenpersoon van het emotionele geheugen. Het wordt weleens het emotionele brein genoemd. In het Oosten noemt men dit punt de “zetel van brahma”. Iedere dag op dit punt mediteren helpt bij het meer kunnen toelaten van je gevoelens en gedachten. Wanneer ik met een cliënt over dit punt praat en het blijkt dat hij het centrum in zijn hoofd moeilijk kan vasthouden of daarbij bijvoorbeeld een beeld krijgt van een maanlandschap, dan weet ik: die persoon voelt zich niet thuis bij zichzelf, terwijl hij voor zichzelf zijn beste vriend moet zijn. Dat is heel wezenlijk. Zoiets geef ik met voorrang aandacht. Deze mensen hebben vaak geleerd over hun eigen gevoelens en gedachten heen te praten en net te doen alsof die diepere, echte gevoelens en gedachten er niet toe doen. Op het moment dat ze aandacht geven aan zichzelf, ontstaat direct onrust: want ze betreden een verboden gebied.’
Ik mag voelen wat ik voelDeze cliënten moeten zichzelf weer leren accepteren. ‘Ik begin bij hen heel vaak met de mantra: “Ik mag. Ik mag voelen wat ik voel, ik mag denken wat ik wil”. Daar zit zoveel taboe op, want ze moeten heel veel. Vaak is dat begonnen in een disfunctioneel gezin, een dat stelselmatig verkeerde signalen afgeeft. “Kijk eens pap, wat ik getekend heb!” Maar je vader reageert vaak met: “Nou, is dat alles wat je op school geleerd hebt?” Op dit simpele niveau begint het. Een kind wijst een ouder op een fout, en die zegt: “Hou je bek!” Kinderen vinden het niet erg als ouders fouten maken. Wel als ze er niet over mogen praten. Maar in een disfunctioneel gezin mag je niet verwoorden wat je echt voelt. Ongewilde leert het kind zo zijn eigen gevoelens en gedachten aan te vallen.’
VerstijvingTessa bespreekt met cliënten per keer hoe de meditatie gaat. ‘Ik vraag: “Hoe ziet het centrum in je hoofd er nu uit?” Ik vertel hen hoe ze dat kunnen veranderen. Je kunt daar namelijk zelf invloed op uitoefenen. Ik gebruik het centrum dus diagnostisch, maar ook ter regulering en voor verhoging van het bewustzijn bij de cliënt dat hij zichzelf onder druk zet. Het werkt op drie vlakken. Verandering van het beeld dat ze hebben van het centrum, gaat bijna altijd gelijk op met dat ze nog beter bij zichzelf waarnemen wanneer ze in verontrusting schieten. Mensen kunnen daarna beter voor zichzelf zorgen: hé, ik mag echt voelen.’

Tessa heeft tot slot een tip voor collega’s. ‘Patiënten die al heel lang zichzelf onder druk zetten, hebben geleerd de angstsignalen te onderdrukken. Die zitten veel meer in verstijving van hun spieren. Ze zijn zogenaamd relaxt, maar het is een afgedwongen relaxtheid: “Spieren, jullie mogen niet bewegen, want dan weten papa en mama dat er wat aan de hand is”. Dus ze lijken heel ontspannen, maar van binnen siddert het. Daar kan je je als therapeut gigantisch in vergissen. Als iemand veel verteringsstoornissen heeft, een darm die maar niet op orde komt, ga dan eens kijken of je iemand tegenover je hebt die ogenschijnlijk relaxt oogt. Dat is een valkuil.’ Boek; Energieherstelplan (5e druk)12 november 2013Heel interesant om het boek 'Energieherstelplan'te lezen je kan er heel veel belangrijke informatie uit halen!
Pluspunten:
Heldere boodschap, Inspirerend, Praktisch toepasbaar, Verrassend
30 mei 2014Na veel geloop naar reguliere en alternatieve artsen, ben ik zelf op zoek gegaan naar een oplossing voor mijn probleem en kwam uit op het boek "Energieherstelpla".
Ik kende zeer weinig van voeding, dus in het begin was het wel even zoeken, maar wat een goed boek!
Het is duidelijk, overzichtelijk, praktijkgericht en je kan er helemaal zelf mee aan de slag! Zoals ik al zei: niet makkelijk als je je nog nooit hebt verdiept in voeding en combinaties hiervan, maar wat een herkenning en verduidelijking! Een echte aanrader voor iedereen die naar gedegen oplossingen zoekt zonder onwaarschijnlijk moeilijke aanpassingen in zijn leven. Ik ben alvast fan van deze schrijfster!

Pluspunten:
Toegankelijk, Heldere boodschap, Inspirerend, Praktisch toepasbaar, handig in de keuken, Overzichtelijk, duidelijk.
8 april 2014Ik heb het nog niet helemaal uit, maar tot nu toe vind ik de boodschap duidelijk.
Vooral de ayurveda en de chinese leer vind ik interessant.
Pluspunten:
Inspirerend, Praktisch toepasbaar Boek: 'Ik heb er mijn buik van vol'29 november 2012Het boek dat iedereen met buikklachten zou moeten lezen!
Van jongs af aan tob ik met buikklachten, die in de loop der jaren steeds heftiger werden. Ziekenhuis in en uit, zonder verbetering. 'U moet er maar mee leren leven' of tja, spastische darmen, niets aan te doen... Wat een herkenning vind ik in dit boek. En bovenal, een remedie om de klachten (tot heden) te verminderen en (hopelijk) voor altijd gedag te zwaaien. PDS, voedselallergien of intolleranties, alle klachten, kenmerken en oplossingen staan in duidelijke taal in dit boek beschreven!

Pluspunten:
Heldere boodschap, Praktisch toepasbaar, Verrassend, een must! Meditatie cd'sRecensie door Fr. van Rooyen van Tijdschrift Dynamis, 66 Vaktijdschrift voor klassiek homeopaten'Je wilt toch graag dat de patiënt in de tijd tussen twee consulten zelf actief wat doet voor zijn gezondheid", hoorde ik een therapeut zeggen bij de boekenstand van Uitgeverij Schors op de beurs Internationaal Therapeut. Zit wat in. 'Dan raad ik u deze cd's van harte aan.' Even later stond ik met twee cd's in mijn handen. Ik beloofde de maakster om 40 dagen achtereen de meditaties te beluisteren en de oefeningen te doen. 'Dan levert het echt resultaten op', Aldus Tessa Gottschal. Gespreks- en chakratherapeute Tessa werkt al 30 jaar met meditaties. Zij heeft cd's gemaakt die bedoeld zijn voor versterking van de immuniteit, verbetering van de slaap en concentratie, voor vermindering van stress en zwaarmoedigheid etc. Alle cd's hebben begeleidende teksten en een weloverwogen gebruikershandleiding die u vindt op de website www.gottschalmeditaties.nl en op www.gottswaal.nl

Daar ik nogal actief ben, veel info fot me krijg en zelden post krijg van het justitieel incassobureau omdat ik te lang zou hebben geslapen, koos ik de volgende cd's:
- cd Goed Ontspannen, Goed Slapen
- cd Overprikkeling en Alter major, kiezen en koers houden.

Ik moet bekennen dat ik de 40 keer niet gehaald heb, maar de keren dat ik de oefening deed, voelde het weldadig en rustgevend aan. Tessa heeft een prettige en heldere stem. Ze laat flinke pauzes vallen tussen de zinnen. Dat was even wennen. In het begin heb ik meerdere keren gecheckt of de cd-speler nog op 'play'stond. Ik voelde de sensaties die je bij een goede meditatie kunt ervaren: rust, minder gedachten, tintelingen, warmte, meer energie.

Tessa Gottschal is een ervaren coach die zeer serieus met haar vak bezig is. De oefening op deze cd is goed en evenwichtig opgebouwd en uitgewerkt. Ook technisch is de opname goed. Als patiënten mij vragen welke cd's ze kunnen beluisteren om oefeningen te doen, dan hoef ik daar geen nachtje over te slapen. Dan raad ik haar cd's zeker aan!

Doorsturen
Stuur deze informatie per email door