Zelftroostend vermogen leren

Ik voel (n)iets voor verandering van Tessa Gottschal

Emotioneel stabiel zijn Met een goed zelftroostend vermogen kun je de innerlijke beelden van fijne tijden zo sterk maken dat je geestelijk opgewassen bent tegen nare momenten of moeilijke perioden in je leven. Wat dit geestelijke vermogen betekent wordt al zo'n beetje door de woorden verteld. Het is het vermogen om je zelf te troosten. Om verdriet, pijn, angst, onzekerheden, boosheid etc.te verwerken en vooral de pijn of het ongenoegen dat je beleeft op een goede manier op te vangen.
Je hebt een lichaam, je bent niet je lichaam. Je hebt gevoelens, maar je bent niet je gevoelens. Je hebt gedachten, maar je bent niet je gedachten. Geen jaloezie en geen verlatingsangst Alle zintuigen kunnen helpen om het troostend vermogen te verhogen. In zekere zin is dit zelftroostend vermogen niet veel meer dan je zich een fijne tijd herinneren. Deze naar voren halen en zo sterk maken dat dankzij dit innerlijke beeld je geestelijk opgewassen bent tegen het nare moment of de nare periode die je doormaakt.

Nu kan niemand vermijden dat hij allerlei onaangename gevoelens, gedachten, fantasieën, ideeën enz. meemaakt. Je kunt wél voorkomen dat deze je regeren. 
Onaangename gevoelens vermijdenEr zijn verschillende aanwijzingen waaraan je kunt herkennen dat dit vermogen bij je onvoldoende sterk is. Zoals moeite hebben om alleen te zijn, moeite om je alleen te vermaken, heel jaloers zijn of verlatingsangst hebben. Dan is dit zelftroostend vermogen nog laag. Nu hoef je niet zulke kenmerken te vertonen om te besluiten dit vermogen toch nog sterker te maken. Te sterk kan dit niet worden en je kunt er alleen maar baat bij hebben.

Tessa Gottschal heeft speciale meditatie cd's gemaakt die dit vermogen helpen te ontwikkelen of te versterken.

 

  

Doorsturen
Stuur deze informatie per email door